A Los Angeles Nemzetközi Liszt Verseny jótékonysági gálaestje

A Duna Szimfonikus Zenekar május 18-án, 19 órakor a Duna Palotában tartandó estjének jegybevételével egy fiatal magyar zongorista részvételét támogatja a rangos amerikai versenyen. A koncerten Vásáry Tamás és Borbély László mellett színpadra lép Polgár Éva zongoraművész, a verseny társigazgatója is. A megmérettetésről, az ösztöndíjról, illetve a magyar-amerikai kulturális kapcsolatok építéséről ő, valamint a Duna Szimfonikus Zenekar művészeti vezetője, Szklenár Ferenc nyilatkozott a Gramofonnak.

Hózsa Zsófia

Gramofon: Hogyan kerültek együttműködésbe a Duna Szimfonikus Zenekarral a jótékonysági hangverseny kapcsán?

Polgár Éva: Olyan zenekart igyekeztem találni a koncert megvalósításához, amely nemcsak művészi színvonalában kimagasló, hanem nyitott az új kezdeményezések felkarolására is. Szklenár Ferenc művészeti vezető első levélváltásunktól kezdve rendkívül nyitott és segítőkész volt, a szervezés minden stádiumában társként állt mellettem.

G: A Duna Szimfonikus Zenekar miért tartja fontosnak, hogy ilyen jellegű kezdeményezések mellé álljon?

Szklenár Ferenc: Zenekarunk mindig szívesen vesz részt nemes célokat szolgáló eseményeken. Évadonként több jótékonysági koncertet is adunk, pedagógiai jellegű hangversenyeink nagy száma pedig arról tanúskodik, hogy fontos feladatunknak tartjuk a fiatal szólisták támogatását, és dolgozunk azon, hogy a mai fiatalok is rendszeres koncertlátogatókká váljanak. Az ilyen hangversenyek megszervezése mindig sokkal több feladattal jár, mint például egy bérleti hangverseny megrendezése, a jó cél érdekében azonban minden kolléga szívesen vállalja ezeket. A jótékony célú fellépéseknek csupán az szab határt, hogy meg kell küzdeni a zenekar fenntartásához szükséges anyagi javakért, melynek a jegybevétel is fontos része. Ezért a koncertek nagy számához viszonyítva évente csak egy-két támogató hangversenyen való közreműködésre nyílik lehetőségünk. Sokat segítene az igényes kultúrát közvetítő szimfonikus zenekaroknak az ilyen jellegű rendezvények létrehozásában, ha egy jól működő privát mecenatúra lenne az országban, ahol a vállalkozó szféra ösztönözve lenne arra, hogy támogassa a kultúrát.

G: Ahogyan ön, úgy Vásáry Tamás és Borbély László is első ízben lép fel a zenekarral a gálakoncerten. Velük miként kerültek együttműködésbe?

PÉ: Vásáry Tamáshoz közel tíz éves barátság fűz, ő zenei és szellemi példaképeim egyike. Barátságunk forrta ki az első alkalmat, amikor 2015-ben Beethoven 4. zongoraversenyét játszhattam a vezénylete alatt a Duna Palotában. Úgy érzem, most mindketten „hazajövünk” ebbe a csodálatos zenepalotába, megtiszteltetés ezúttal a Duna Szimfonikus Zenekarral színpadra lépni. Borbély László zongoraművészhez szintén szoros zenei barátság fűz, együtt végeztük el a Bartók Konzit, majd a Zeneakadémiát. Mindketten a Los Angeles Nemzetközi Liszt Verseny győztesei vagyunk, így közös fellépésünkkel képviseljük valamennyi eddigi magyar versenydíjazottat, és remélhetőleg motiváljuk az utánunk jövő zongorista generációt. 

G: 2012-ben nyerte meg a Los Angeles Nemzetközi Liszt Versenyt, azóta pedig a rendezvény társigazgatója lett. Hogyan jutott el eddig a pozícióig, és milyen feladatokkal jár a társigazgatóság?

PÉ: A verseny nemzetközi méretei és híre ellenére egyedülállóan barátságos hangulatban és közegben zajlik. Geraldine Keeling és Neszlényi Judith társigazgatók, valamint a verseny menetét segítő önkéntesek szíves fogadtatása nagy hatást gyakorolt rám 2012-ben, az első díjjal járó turnét is gondosan és szeretettel készítették elő. Ezt a támogatást igyekeztem meghálálni, amikor a későbbi versenyek során az önkéntesekhez csatlakoztam. 2017-ben az alapító igazgatók úgy határoztak, hogy a verseny jövőjét új vezetőkre bízzák. Nagy megtiszteltetés, hogy erre Katherine Hickey Kodály-kutatót és engem kértek fel. Elkötelezve ápoljuk a ránk ruházott örökséget. A verseny előkészítése során legfőbb feladatunk a tizennégy tagú zsűri felállítása, a prospektus összeállítása és terjesztése, valamint a költségek előteremtése. A verseny alatt pedig biztosítjuk a résztvevők és a zsűri számára, hogy minden gördülékenyen haladjon és eredményesen záruljon.

Polgár Éva (fotó: Richard Rejino)

G: Kérem, meséljen bővebben a versenyről!

PÉ: Neszlényi Judith Los Angelesben élő zongoraművész-zeneszerző és Geraldine Keeling zongoraművész és Liszt-kutató 1990-ben egynapos fesztivál-rendezvényként alapították a versenyt, ami mára több mint 200 nemzetközi versenyzőt vonz. 2018. november 17-18-án tizenötödik alkalommal rendezzük meg a biennális Los Angeles Nemzetközi Liszt Versenyt, melynek fővédnöke idén Dr. Batta András, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem professzora, korábbi rektora lesz. Egyedülálló a világ más pontjain megrendezett, Liszt nevét viselő versenyek között, hogy itt a nyolc zongora kategória mellett két énekes kategóriában is indulhatnak versenyzők. Az első öt zongora kategória korosztályokra lett bontva, így már 12 éves kor alatt is lehet nevezni, felső korhatárunk pedig 35 év. Ezzel biztosítjuk, hogy a verseny pozitív motivációként szolgáljon a legfiatalabb generációk számára is, az egyetemi és művészi korosztály pedig fontos szakmai lehetőségekhez juthasson a díjak által. A „Budapest Concert” kategória első díjazottjának a pénzjutalom mellett hangversenyturnét szervezünk, mely érinti a Magyar Nagykövetséget Washington, D.C.-ben, a Magyar Kulturális Intézetet Londonban, és a Liszt Ferenc Múzeumot Budapesten. A „New York Concert” ének kategória első helyezettje New Yorkban a Magyar Főkonzulátuson mutatkozhat be.

A tehetséggondozás mellett célunk, hogy megismertessük az amerikai közönséggel Liszt zenei nagyságát, így a verseny repertoárja kizárólag az ő kompozícióira és zongoraátirataira összpontosít. Magyarországhoz való kötődésünk erős, a zsűribe amerikai zongoraművész-professzorok mellett rendszeresen hívjuk meg a hazai művészélet legnagyobbjait. Idén György Ádám és Mocsári Károly fogadták el meghívásunkat, korábbi években többek között Dráfi Kálmán, Eckhardt Mária, Jandó Jenő, Meláth Andrea, és Szabó Orsolya segítették munkánkat. Magyar versenygyőzteseink között szerepel Borbély László, Tóth Péter, Mali Emese, Gonda Katalin, és jómagam.

G: Hogyan választják ki a versenyen való részvétel ösztöndíját elnyerő fiatal magyar zongoristát?

PÉ: Idén először kezdeményeztük az utazási ösztöndíjat, melyhez legnagyobb örömömre csatlakozott a Zeneakadémia Baráti Köre Egyesület. A pályázatot a Zeneakadémián hirdettük meg, a zongoristáknak egy Liszt műveit tartalmazó tizenöt perces videóösszeállítást kellett beküldeniük, melyet a versenyhez és a Zeneakadémiához kötődő háromtagú titkos szakmai bizottság értékelt ki. Idei pályázati nyertesünk Váradi László, Gulyás István és Dráfi Kálmán növendéke. László ösztöndíja, mely a versenyhez kapcsolódó minden költségét fedezi, a Liszt Jótékonysági Gálaest bevételéből és a Zeneakadémia Baráti Köre Egyesület anyagi hozzájárulásából tevődik össze.

G: Mint volt budapesti zeneakadémistának, illetve jelenlegi amerikai doktorandusznak és pedagógusnak, kivételes rálátása van a két ország művészeti képzéseire, és a fiatal művészek lehetőségeire. Hogyan hasonlítaná össze a két ország helyzetét ebből a szempontból?

PÉ: A Zeneakadémiával párhuzamosan végeztem el a helsinki Sibelius Akadémia mesterképzését, így már a legformatívabb éveim során is be tudtam építeni a külföldi hatásokat saját, Liszt és Bartók örökségén alapuló zenei nyelvezetembe. Visszatekintve tanulmányi éveimre és mentoraim szerepére, most, az amerikai évekkel együtt érzem teljesnek előadóművészi személyiségemet. A Zeneakadémián alapos stílusismeretet és széles repertoárt sajátítottam el a barokktól a 20. századi zenéig, a University of North Texason pedig felfedeztem magamnak a kortárs zenét. Nagyon magas színvonalú doktori képzésen vehettem részt, és a legnagyobb elismeréssel tudok nyilatkozni az amerikai felsőoktatási rendszerről. Ugyanakkor nem tudtam volna Texasban kamatoztatni a tudásomat, ha azt Magyarországon nem a legkiválóbb művészek és professzorok táplálták volna. A két ország és intézmény számomra tökéletesen kiegészíti egymást.

Polgár Éva (fotó: Richard Rejino)

G: Ön a magyar-amerikai kulturális kapcsolatok elkötelezett ápolója. Kérem, meséljen erről a tevékenységéről.

PÉ: Minél távolabb kerültem otthonról időben és térben, annál inkább felerősödött bennem a küldetéstudat. Eleinte ösztönösen, később egyre tudatosabban választottam külföldi koncertműsoraimra magyar zeneműveket, legutóbb például Horváth Balázs nekem írt character című kompozícióját ünnepelte a kaliforniai és a texasi közönség. A közelmúltban vendégszerepeltem a Magyar Nagykövetség október 23-i ünnepségén Washington, D.C.-ben, illetve a Magyar Ház március 15-i megemlékezésén New Yorkban. Büszke vagyok a szülőhazámra, így szakmai és személyes útjaim során lelkesen invitálok ide mindenkit, és keresem a lehetőséget, hogy zenei produkciók útján csalogassam a közönséget Magyarországra. 2014-ben az Amerikában alakult triómmal nagysikerű turnét tettünk Budapesten, Kecskeméten és a Dunakanyar térségében. Kulturális csereprogramjaimat hazai és amerikai szervezetek egyaránt támogatják. A Los Angeles Nemzetközi Liszt Verseny kimeríthetetlen lehetőségeket kínál a magyar-amerikai kulturális kapcsolatok ápolására. Liszt Ferenc egyszerre volt magyar, világpolgár és kulturális nagykövet. Bízom benne, hogy örökségét nemcsak zenéjében ünnepelhetjük tovább, hanem kulturális, nemzeteket átfogó missziójában is.

A koncertre jegyeiket (jegyár: 3000 ft, kedvezményes, diák, nyugdíjas: 2000 ft) a Duna Palota jegypénztárában és a jegy.hu-n válthatják meg. A bevétel ösztöndíj formájában egy magyar zongorista versenyző kiutazését és részvételét biztosítja a 2018. évi Los Angeles Nemzetközi Liszt Versenyen. Az ösztöndíj társalapítója a Zeneakadémia Baráti Köre Egyesület